Na czym polega naprawa gumowych taśm przenośnikowych?
Wiele zakładów przemysłowych, wytwórczych i przetwórczych wykorzystuje taśmy przenośnikowe gumowe do transportu różnego rodzaju materiałów. Transport ten odbywa się często na większe odległości, jest częścią procesu technologicznego i potrafi odbywać się nawet przez 24 godziny przy całkowicie zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Nic więc dziwnego, że taśmy przenośnikowe muszą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i być odpowiednio serwisowane.
Jak naprawia się gumowe taśmy przenośnikowe?
Na rynku dostępnych jest sporo rodzajów gumowych taśm przenośnikowych o różnych długościach, szerokościach i klasach ścierania. Wśród nich można wyróżnić taśmy trudnościeralne, olejoodporne, trudnozapalne, specjalistyczne, typu Chevron czy ze stalowymi linkami.
Aby zapewnić ich wysoką wydajność i bezawaryjną pracę, należy na bieżąco usuwać wszelkie uszkodzenia, pęknięcia czy dziury. Stosuje się do tego głównie wulkanizację.
Czym jest wulkanizacja taśm przenośnikowych?
Najczęściej stosuje się metodę klejenia na gorąco. Używa się do tego celu specjalnych jednoskładnikowych klejów polimerowych lub mieszanek gumy. Łączone lub uzupełniane powierzchnie taśmy przenośnikowej szlifuje się i matowi, a następnie z pomocą kleju poddaje się je wysokiej temperaturze i ciśnieniu. Tego rodzaju proces przeprowadza się na taśmach o szerokości mniejszej niż 1000 mm. Dla taśm szerszych lub tam, gdzie nie ma możliwości zastosowania klejenia na gorąco, używa się klejów na zimno, dociskając je z odpowiednią siłą.
Procesy klejenia, przeprowadzane przez specjalistów, znacząco zwiększają wytrzymałość i żywotność taśmy. Zapewniają nie tylko bezpieczeństwo pracowników, ale przede wszystkim nie powodują długich przestojów w produkcji i nie stanowią zagrożenia dla pozostałych maszyn produkcyjnych.